اجزای بلبرینگ ها

اجزای بلبرینگ ها

بیرینگ ها با توجه به نوع کاربرد دسته بندی می شوند. برای مثال مشخصه اصلی تمایز بین بیرینگ های شعاعی از بیرینگ های محوری راستای اعمال بار اصلی به آنها می باشد. همچنین شکل اجزای غلتنده نیز نشانه اصلی تمایز بین بلبرینگ ها و رولبرینگ ها می باشد.

بلبرینگ ها بصورت کلی به دو دسته بلبرینگ و رولبرینگ تقسیم می شوند. هر کدام از این نوع به دسته بندی دارند.

انواع بلبرینگ عبارتند از

  • بلبرینگ های شیار عمیق
  • بلبرینگ های تماس زاویه ای
  • بلبرینگ های کف گرد (شامل: بلبرینگ های کف گرد یک ردیفه، بلبرینگ های کف گرد دو ردیفه)
  • بلبرینگ های خود تنظیم

بلبرینگ شیار عمیق

کاربردی ترین بلبرینگ در صنعت، بلبرینگ های شیار عمیق یا Deep groove ball bearings می باشند.

همانطور که از نام آن فهمیده می شود، در هر رینگ یک شیار عمیق دایره ای با شعاعی برابر با شعاع ساچمه وجود دارد که توان تحمل بارهای شعاعی زیاد به همراه مقدار بسیار کم نیروهای محوری را به آن می دهد. این ویژگی کاربرد وسیعی در صنعت را شامل این بلبرینگ کرده است.

اندازه و تعداد ساچمه ها توسط معادلات مربوط و با توجه به الاستیسیته رینگ ها محاسبه می گردد. رینگ داخلی پس از قرارگیری تمامی ساچمه ها، هم مرکز با رینگ خارجی قرار می گیرد. پس از مرتب کردن ساچمه ها با فواصل منظم در فضای بین رینگ ها می توان قفسه را روی ساچمه ها مونتاژ کرد.

قفسه های دو تکه که از پرسکاری ورق فولادی یا برنجی ساخته شده اند، در بلبرینگ های شیار عمیق کاربرد دارند. نیمه های قفسه توسط پرچ یا خم کردن لبه های خار مانند به هم وصل می شوند.

در این بلبرینگ گاهی  از قفس های پلاستیکی نیز استفاده می شود. در نمونه های پلاستیکی، لب های نگهدارنده قابل انعطافند تا براحتی و با فشار داخل بلبرینگ و ساچمه ها چفت شوند.

نوع دو ردیفه این بلبرینگ قابلیت تحمل بارهای خمشی را نیز دارد . همچنین بلبرینگ های شیار عمیق قابلیت باز شدن و گریس کاری مجدد را ندارند.

بلبرینگ های شیار عمیق نوع  S

اگر رینگ داخلی بلبرینگ های شیار عمیق دنباله داشته باشد، به آن بلبرینگ های شیار عمیق نوع s می گویند. در این نوع از بلبیرینگ که برای کاربردهای خاص ساخته می شود، به یک طرف رینگ داخلی، یک رینگ قفل کن خارج از مرکز نصب می شود و یا خود رینگ داخلی بلندتر طراحی شده و روی آن دو پیچ تنظیم قرار می گیرد.

این بلبرینگ ها حلقه آب بند لاستیکی دو طرفه و در مواردی هم زبان هایی روی رینگ های داخلی هستند که  جهت حفاظت از حلقه آب بند استفاده می شود. در این نوع بلبرینگ ها برای اینکه با چرخش داخل محفظه چدنی با فولادی مخصوص  بتواند خود را با اشکالات احتمالی تطبیق دهد، سطح خارجی رینگ بیرونی به شکل کروی سنگ زده می شود. اشکالات احتمالی شامل عدم تراز بودن شفت یا اشکال موقعیت قرارگیری بلبرینگ، تطبیق بلبرینگ ها عموما در ماشین آلات کشاورزی، نوار نقاله ها و ماشین آلات ساختمانی می شود.

بلبرینگ های شیار عمیق با شیار جازنی

این نوع بلبرینگ دارای ساچمه ها  هایی هستند که نمونه اولیه بلبرینگ های شیار عمیق بدون شیار جازنی دارای آن می باشند .ساچمه ها را از طریق شیارهایی که در یک طرف این بلبرینگ ها روی لبه هر دو رینگ داخلی و خارجی هستند، جا زد.

به دلیل اینکه در این نوع بلبرینگ شیارهای جازنی خارج خواهند شد، جهت تحمل بارهای محوری زیاد مناسب نمی باشند. نوع بدون شیار جازنی کاربرد بیشتری دارند.

بیرینگ های دینام

این نوع بلبرینگ نیز بسیار مشابه شیار عمیق است با این تفاوت که در رینگ خارجی  خارجی فقط یک لبه وجود دارد. بنابراین اجزاء آن می توانند براحتی از بیرینگ جدا شوند.

بلبرینگ دینام بار محوری در یک جهت را می تواند تحمل کند. بیرینگ ها را با لقی محوری کمی مونتاژ می شوند، تا امکان تغییرات جزئی در طول شفت و محفظه بیرینگ وجود داشته باشد. بنابراین مهار نمودن شفت در راستای محوری با استفاده از دو روی هم راحت انجام می شود.

در این نوع بلبرینگ امکان نصب رینگ داخلی با ساچمه ها و قفسه به صورت جداگانه وجود دارد. ساچمه ها توسط قفسه ایی با مقطع U شکل از جنس برنج یا فولاد و یا قفسه های یکپارچه از جنس پلی آمید تقویت با الیاف شیشه نگه داشته می شوند. با وجود اینکه قطر خارجی تمام رولبرینگ ها تلرانس منفی دارند، اما بیرینگ های دینام تلرانس  mm 0.01 + دارند.

مثال های استفاده از این نوع بلبرینگ، دینام، استارت خودرو، جارو برقی، قطب نما و … هستند. جالب است بدانید، در اکثر صنایع از بلبرینگ شیار عمیق سری ۶۰۰۰ به عنوان بلبرینگ دینام استفاده می شود.

بلبرینگ ها‌ی خود تنظیم

بلبرینگ ها‌ی خود تنظیم ( Self-aligning ball bearings) قابلیت تنظیم در شرایط ناهمراستایی شفت را دارند.

بلبرینگ ها‌ی خود تنظیم با ابعاد متوسط و پر مصرف با حلقه آب بند با گریس کافی تا پایان عمر مفید  تولید می شوند. این نوع بلبرینگ در ماشین آلات کشاورزی، نوار نقاله ها و .. استفاده شده اند.

بلبرینگ تماس زاویه‌ایی

در بلبرینگ تماس زاویه‌ایی ( Angular contact ball bearings) رینگ داخلی و رینگ خارجی آن بطور نسبی با هم جابجا می شوند و باعث  قابلیت تحمل  بار محوری و بار شعاعی به طور همزمان می شود. این بلبرینگ ها در انواع مختلف ۱۵ و ۲۵ و ۴۰ درجه تولید می شوند .در این نوع بلبرینگ هر چه مقدار زاویه تماس بیشتر باشد، قدرت تحمل بار محوری نیز بیشتر می شود.

بلبرینگ تماس زاویه ایی به 3 دسته تقسیم می شود:

  • بلبرینگ تماس زاویه ایی یک ردیفه  (Single row angular contact ball bearings)
  • بلبرینگ تماس زاویه ایی دو ردیفه یا دوبل (Double row angular contact ball bearings)
  • بلبرینگ تماس زاویـــه ایی چهار نقطه تماس (Four-point contact ball bearings)

بلبرینگ ها‌ی تماس زاویه ایی یک ردیف قادر به تحمل بارهای محوری  بالا هستند. این بلبرینگ ها به صورت O , X  یا پشت سر هم (طرح عمومی) مونتاژ می شوند.

بلبرینگ محور با زاویه تماس ۱۵ و ۲۵ درجه، بلبرینگ های دقیقی می باشند. از این بلبرینگ در تجهیزاتی با محور دوران دقیق و بدون لقی مانند کارگیر ماشین های ابزار (ماشین های تراش ، فرز و سی ان سی) استفاده می شود. این نوع بلبرینگ با زاویه‌ی ۱۵ درجه برای سرعت های بالا و با زاویه ۲۵ درجه جهت تحمل بارهای محوری بالا کاربرد دارند .

بلبرینگ تماس زاویه‌ایی دو ردیفه مشابه بلبرینگ های تماس زاویه‌ایی یک ردیفه با چیدمان O  و قادر به تحمل بارهای سنگین شعاعی و محوری می باشند. این بلبرینگ ها در انواع بدون حلقه آب بند یا با حلقه آب بند و همچنین رینگ داخلی آنها در دو نوع قابل جدا سازی و غیر قابل جدا سازی تولید می شوند.

بلبرینگ کف گرد 

بلبرینگ کف گرد ( Thrust ball bearings) قادر به تحمل نیروهای محوری( و نه شعاعی) بالا هستند.

این نوع بلبرینگ که دو نوع یک طرفه و دو طرفه دارد، براساس جهت تحمل بار نام گذاری شده است. به این صورت که بلبرینگ های کف گرد دو طرفه قادر به تحمل بار محوری از بالا و پایینند، اما  بلبرینگ های کف گرد یک طرفه فقط قادر به تحمل بار محوری از یک سمت می باشند .

بیرینگ های مقطع باریک 

بیرینگ های مقطع باریک، ابعاد مقطع شان نسبت به قطرشان بسیار کوچک است به همین علت موجب صرفه جویی در فضا و صلبیت و دقت بالا می شوند .

تمام اندازه های بیرینگ های مقطع باریک برخلاف استاندارهای سایر بیرینگ ها که با افزایش قطر ضخامت نیز افزایش می یابد، یکسان هستند.

بیرینگ های مقطع باریک در صنعت هوا و فضا  فیکسچرهای جوشکاری و ربات های صنعتی استفاده می شوند.

رولبرینگ ها نوعی بلبرینگ ها می باشند اما قدرت تحمل بار بیشتر و سرعت پایین تری نسبت به بلبرینگ ها دارند.

انواع رولبرینگ عبارتند از

  • رولبرینگ های استوانه ای، رولبرینگ های استوانه ای کف گرد، رولبرینگ های استوانه ای ضربدری، برینگ های پرغلتک استوانه ای
  • رولبرینگ های سوزنی، رولبرینگ های سوزنی با پوسته کشیده شده، رولبرینگ های سوزنی کف گرد
  • رولبرینگ های مخروطی (شامل: رولبرینگ های مخروطی تک ردیفه و رولبرینگ های مخروطی دو ردیفه)
  • رولبرینگ های بشکه ای، رولبرینگ های بشکه ای کف گرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
1
مشاوره رایگان
شرکت صنایع بلبرینگ هنر
سلام
میتونم کمکتون کنم ؟

صنایع بلبرینگ هنر بعد از یک دهه ارتباط با صنایع مختلف کشور و برند های معتبر در نقاط مختلف جهان، نقشی ویژه در بحث واردات و تامین بیرینگ ها در صنایع کشور داشته است.

تهران- خیابان سعدی جنوبی – خیابان اکباتان – کوچه ناظم الاطباء شمالی – پاساژ مبصر – طبقه 2 - پلاک 91

02133965570 - 02133965580 - 09121243639

Maysam.bearing.mn@gmail.com

طراحی سایت و سئو : وب رمز
تمام حقوق وب سایت متعلق به هنر آرتا کیان میباشد.